15
Oct

Group Joosen wil schaalgrootte maximaal uitspelen

“Een container is op zee vaak twee tot drie weken onderweg, maar éénmaal in de haven wil de klant de lading de dag erna al geleverd hebben’, zegt CEO Kurt Joosen van Group Joosen over de tijdsdruk in zijn sector. In 2012 verhuisde zijn transportbedrijf van Brecht naar Antwerpen en de grote groei zorgt nu opnieuw voor een uitbreiding”

Group Joosen gaat binnenkort in de Ordamstraat in de Antwerpse haven van een oppervlakte van 35.000 naar 65.000 vierkante meter. Allemaal om de groei van het bedrijf op te vangen en nog andere activiteiten – waaronder Joosen Truck Parking en logistieke poot Joosen Logistic Solutions en Joosen Container Hub – te kunnen ontplooien. Transport Joosen werd opgericht door vader Frans Joosen in Brecht. In 1995 startte zoon Kurt met de zaak. Het transportbedrijf telde toen negen trucks. ‘Nu rijden we met meer dan honderd vrachtwagens, zijn er zo’n 120 mensen in dienst en werken we met vele kleine onderaannemers om piekmomenten op te vangen. We realiseerden vorig jaar een omzet van 21 miljoen euro’, vertelt Kurt Joosen.

Dure concessielocatie

De verhuis van Brecht naar Antwerpen in 2012 zorgde voor grote groei. De centralisatie van alle activiteiten van Group Joosen in de Antwerpse haven was erop gericht om de klanten nog sneller te kunnen bedienen. ‘Onze klanten zijn meestal rederijen en expeditiebedrijven die willen dat hun containers zo vlug mogelijk bij hun klanten ter plaatse worden afgeleverd.’ ‘Daarom doen we er alles aan om onze dokplanning te verbeteren en om zoveel mogelijk tijd te winnen op de terminals.’ Omdat de ritten altijd beginnen en eindigen in de haven, was de tijd die de truckers moesten doen van en naar thuisbasis Brecht volledig verloren. Kurt Joosen besloot dan ook op zoek te gaan naar een concessielocatie in de haven. ‘Zo hebben we die ritten tussen Antwerpen en Brecht kunnen schrappen want het draait vandaag allemaal om efficiëntie en snelheid.’

‘Voor onze klanten is er nu een betere service, maar onze operationele kost is niet verminderd want concessiegronden zijn duur’, zegt Kurt Joosen. Een ander aspect van de verhuis naar de haven van Antwerpen is de vaststelling dat transporteurs in de haven makkelijker met elkaar kunnen samenwerken. Ze kunnen vrachten van elkaar overnemen en op die manier hun klanten nog beter bedienen.

In februari van dit jaar bestelde het snelgroeiende transportbedrijf nog tien DAF trucks. CEO Kurt Joosen beseft heel goed het belang van schaalgrootte. Tijd en volume zijn voor hem cruciaal. Hij wil de troef van schaalgrootte voluit gebruiken en is blij dat bijvoorbeeld een wereldspeler als containerrederij MSC voor Antwerpen kiest. ‘De vooruitzichten zijn goed. De tarieven staan nog een stukje onder druk, maar je voelt dat het economisch aantrekt. Als voorzitter van de Antwerpse afdeling van SAVA / Febetra merk ik bij mijn collega’s ook een zekere vorm van optimisme.’ ‘Het goederentransport via de weg zal overigens altijd belangrijk blijven. Momenteel wordt 56 procent van de goederen uit de Antwerpse haven getransporteerd langs de weg. Men wil dit naar 43 procent krijgen, onder meer met de combinatie spoorvervoer en binnenvaart, maar trucks blijven nodig. We zouden eens een weekje moeten thuisblijven, winkels zouden leeg zijn en bedrijven vallen stil.

Voor de eigen chauffeurs heeft Kurt Joosen een dertigtal kleine auto’s gekocht zodat ze na hun dienst toch nog naar huis kunnen en de strenge rij- en rusttijden geen roet in het eten strooien. ‘Dat is een vorm van hrbeleid. Zo kunnen onze mensen toch thuis gaan slapen, want vroeger had de chauffeur alleen zijn truck. Als de officiële rijtijd op is, moest hij in zijn vrachtwagen slapen. Wij hebben goede, gemotiveerde mensen in dienst en willen die ook behouden.

Bron: Magazine: De ondernemer.

Artikel toegevoegd op: 15-10-2015