13
Jan

Transport Joosen maakt nieuwe efficiëntieslag met FleetXPS en Truck4U van Trimble

Transport Joosen, een vooraanstaande aanbieder van internationaal containertransport in de haven van Antwerpen, heeft met de recente uitbreiding van zijn vloot ineens ook de overstap gemaakt naar de nieuwe telematicaoplossingen FleetXPS en Truck4U van Trimble Transport & Logistics. Ook de trekkers die instaan voor het lokale havenvervoer werden uitgerust met de FleetXPS mobiele boordcomputer. “Accurate en realtime informatie is een must binnen de huidige logistieke context, en die behoefte wordt met de oplossingen van Trimble perfect afgedekt. Voortdurend inzetten op innovatie, efficiëntie en kwaliteit is de enige manier om onze groei ook in de toekomst te verzekeren”, meent Kurt Joosen, zaakvoerder van Transport Joosen.

Het gaat Transport Joosen al geruime tijd voor de wind. Vorig jaar werd het dienstenpakket van de containerspecialist gevoelig uitgebreid. Klanten kunnen voortaan niet enkel voor het transport van zeecontainers van en naar de havens van Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge op Transport Joosen rekenen, maar ook voor crossdock- en groepageactiviteiten. Het bedrijf breidt zijn capaciteit overigens volgend jaar verder uit met een bijkomend pand in het havengebied.

Mobiele slagkracht

Transport Joosen beschikt over een vloot van 100 trekkende eenheden en 300 getrokken eenheden. Alle trekkers werden al in 2009 uitgerust met CarCube-boordcomputers van Trimble. Voor de 16 nieuwe voertuigen maakt Kurt Joosen nu de overstap naar de mobiele oplossing FleetXPS in combinatie met Truck4U. Terwijl de vaste on-board unit Truck4U instaat voor het realtime fleetmanagement zorgt de mobiele FleetXPS boordcomputer voor de chauffeursinteractie zodat alle taken feilloos uitgevoerd worden. Samen bieden Truck4U en FleetXPS een naadloze oplossing voor het uitvoeren van verschillende logistieke taken.

Tegelijk werden ook 15 haventrekkers voor lokaal havenvervoer van containers uitgerust met FleetXPS. “Het lokale havenvervoer vraagt zeer veel logistieke handelingen. Voor de chauffeurs is het bijzonder praktisch om met de mobiele terminal het zegelnummer en de status van de lading vast te leggen”, motiveert Kurt Joosen zijn beslissing.

Transport Joosen blikt alvast tevreden terug op de eerste resultaten. “Alle relevante informatie wordt automatisch geregistreerd en teruggekoppeld naar ons TMS (Transport Management System) TransLine. Daardoor is achteraf geen manuele input meer nodig en kan de foutenlast teruggedrongen worden. Maar veruit de grootste troef voor ons is de geïntegreerde camera in de mobiele FleetXPS boordcomputer. Met behulp van foto’s kunnen we een sluitende proof-of-delivery leveren en kunnen schadegevallen onmiddellijk vastgelegd worden en indien nodig ook meteen aan de klant gecommuniceerd worden. Die visuele ondersteuning vinden we heel belangrijk. Niet in het minst om discussies omtrent verantwoordelijkheden te kunnen vermijden. De foto’s worden immers automatisch gekoppeld aan een specifieke rit voor een specifieke klant”, legt Joosen uit.

Logisch vervolg

Om de efficiëntie naar een hoger niveau te tillen, werden ook een aantal aanpassingen in de TransLine TMS doorgevoerd. Die waren nodig om optimaal gebruik te kunnen maken van het takenbeheer in FleetXPS. “Ons TMS was daar niet op voorzien. Nu al onze voertuigen met Trimble boordcomputers zijn uitgerust, was de tijd rijp om die stap te zetten. Verder bekijken we ook de mogelijkheden om in de toekomst gebruik te gaan maken van de geïntegreerde barcodescanner, maar in afwachting daarvan zijn we al zeer tevreden met de efficiëntieslag die we nu gemaakt hebben”, aldus Joosen nog.

Tot slot investeerde Transport Joosen ook in de rijstijl- en rijtijdenassistent van Trimble. Die registreert onder meer snelheid, toerental, versnelling, remgedrag en stationair verbruik. “Door die gegevens van al onze chauffeurs duidelijk in kaart te brengen, kunnen we hun rijstijl bijsturen en krijgen ze zelf ook meer inzicht in hun verbeterpunten. Een investering die niet alleen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten ten goede komt, maar ook ons engagement voor veiligheid en kwaliteit in de verf zet”, besluit Kurt Joosen.

Over Truck4U en FleetXPS

Truck4U is een vast in de truck ingebouwde DIN formaat On-Board Unit, zonder audiovisuele output. Deze staat in verbinding met de digitale tachograaf en FMS-CANbus. Truck4U vervult de klassieke fleetmanagementtaken, waarbij de interactie met de chauffeur zich beperkt tot de identificatie van de digitale bestuurderskaart.

De FleetXPS is een robuuste, industriële mobiele On-Board Unit, zonder rechtstreekse voertuig interactie. Hij is voorzien van een geïntegreerde, kwalitatief hoogwaardige barcodescanner en camera. FleetXPS biedt actuele, gedetailleerde informatie over de status en conditie van een zending, van op-/overslag tot en met de digitale proof-of-delivery.

Bron: Website Trimbletl, januari 2015

Transport Joosen doet afstand van alle rechten op het artikel
Artikel toegevoegd op: 13-01-2015