26
Jan

Nieuwe verplichte veiligheidssystemen.

In november 2015 worden twee veiligheidssystemen wettelijk verplicht voor de vrachtwagens: het automatisch noodstopsysteem (‘emergency braking’) en het ‘Lane Departure Warning’-systeem. Toch hebben acht transportondernemers hun collega’s opgeroepen om vooral het eerste systeem nu al te monteren en deze investering niet langer uit te stellen.

“Het aantal kop-staartbotsingen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, neemt opnieuw toe. Door vrachtwagens uit te rusten met een automatisch stopsysteem kan deze trend gekeerd worden,” aldus Bert Verbessem, afgevaardigd bestuurder  van Vervoer Verbessem, een van de initiatiefnemers.

“De tragische kop-staartaanrijding begin van de maand in Denderleeuw waarbij drie mensen om het leven kwamen, kon vermeden worden indien de betrokken vrachtwagen uitgerust was geweest met een automatisch stopsysteem,” verklaarde hij aan Flows.

Niet wachten

Volgens Verbessem moeten zijn collega’s niet wachten tot het noodstopsysteem wettelijk verplicht wordt. “Naar aanleiding van Truck&Transport zijn er veel vervoerders die nieuwe voertuigen bestellen. Zij zouden best nu al investeren in dit veiligheidssysteem. “

De oproep is een gemeenschappelijk initiatief van o.a. Ninatrans (Heverlee), Macharis Transport (Dendermonde), Remitrans (Ninove), Snel Logistics Solutions, Tanktransport Thys (Merksem), Transport Joosen (Antwerpen), Van Dievel Transport (Mechelen) en Vervoer Verbessem (Waarloos).

Zij rustten hun nieuwe vrachtwagens reeds een hele tijd uit met het automatisch stopsysteem.

“De investering in een automatisch stopsysteem is aanzienlijk, maar weegt niet op tegen de fysieke en materiële schade die het gevolg is van deze vermijdbare ongevallen. Daarom roepen wij onze sector op om deze investering niet langer uit te stellen en alle vrachtwagens uit te rusten met het automatisch stopsysteem. Dit bespaart veel verkeersellende en redt vooral levens.”

Overigens biedt een aantal merken nu al op de Belgische markt veiligheidspakketten aan met o.a. een ‘Emergency Braking’-systeem, en dit ofwel gratis of aan een verminderde prijs.

Besef niet groot genoeg

Dit opmerkelijk initiatief is er onder andere gekomen omdat een aantal transporteurs nu nog terugdeinzen voor de investering. “Sommige transporteurs beseffen de meerwaarde van een ‘emergency braking’-systeem nog steeds niet. Zij verschuilen zich vaak achter het argument dat hun chauffeurs goed opgeleid en professioneel genoeg zijn. Maar iedereen – zelfs de beste chauffeur – kan even afgeleid of verstrooid zijn”, aldus Verbessem.

Ook wijst hij op het feit dat veel van deze kop-staartaanrijdingen niet de fout van de vrachtwagenchauffeur zijn. “Zo zijn er veel medeweggebruikers die niet beseffen wat ze aanrichten door bijvoorbeeld  te laat in te voegen. Daarom pleiten wij ook voor meer preventie en voorlichting van alle weggebruikers over o.a. de  remafstanden,” aldus Verbessem tot slot.

Wat is een  Emergency Break Assist?

Het systeem bestaat uit een radar die vooraan ingebouwd zit in de cabine. Deze detecteert op 150 meter stilstaande en rijdende objecten. Het schat op ieder moment de remafstand in en reageert door eerst een visueel signaal te geven, dan een geluidsignaal en vervolgens door automatisch te remmen als de chauffeur niet blijkt in te grijpen.

Bron: Website Truck business

Transport Joosen doet afstand van alle rechten op het artikel
Artikel toegevoegd op: 26-01-2015